پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 مهر 1402 - 11:54

تروریست ها چگونه از ارتش سوریه انتقام گرفتند؟

سوریه طی حدود یک دهه جنگ با ترور و تروریسم ناآشنا نیست، اما آنچه در حمله پهپادی روز پنجشنبه ۱۳ مهر در «حمص » اتفاق افتاد می‌تواند زنگ خطر بازگشت جدی تروریسم را به صدا درآورد.
کد خبر : 15291

پایگاه رهنما:

سوریه طی حدود یک دهه جنگ با ترور و تروریسم ناآشنا نیست، اما آنچه در حمله پهپادی روز پنجشنبه ۱۳ مهر در «حمص » اتفاق افتاد می‌تواند زنگ خطر بازگشت جدی تروریسم را به صدا درآورد. در این اتفاق نمی توان نقش رژیم صهیونیستی و امریکایی‌ها  را در  تلاش جهت احیای تروریسم داعش نادیده گرفت . چراکه این دو همواره  به دنبال ناامن‌سازی سوریه  بوده اند و هر چه تلاش‌های تنش‌زدایانه بشار اسد در جهت بازسازی سوریه مانند سفرهای منطقه‌ای و سفرهای فرامنطقه‌ای او بخصوص سفر اسد به چین پررنگ‌تر شود، به موازات آن تلاش‌های مخرب برای تداوم ناامنی در سوریه هم شدت پیدا می‌کند که حمله به حمص می‌تواند نمونه بارز آن باشد.
در حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص در مرکز سوریه که جشن فارغ التحصیلان گروهی از دانشجویان این دانشکده بود و خانواده آنها هم حضور داشتند در یک حمله پهپادی ، بیش از ۱۱۱۰ نفر از جمله ۳۱ زن و ۵ کودک شهید و ۲۷۷ نفر زخمی شدند. بر اساس برخی گزارش‌ها ، وزیر دفاع سوریه کمی قبل از این حمله جشن را ترک کرده بود. برخی منابع هم تصاویر متعلق به پهپاد مهاجم که سرنگون شده است را منتشر کرده‌اند.

این حمله که تروریست‌های موسوم به جبهه ترکستان شرقی، نزدیک به ترکیه متهم ردیف اول آن هستند، از زمان شروع جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ در سوریه بی‌سابقه بوده است. ارتش سوریه در پاسخ به این حمله تروریستی، مقر‌های «هیئت تحریرالشام» و «حزب الترکستانی» در حماه و حومه غربی ادلب را زیر حجم حملات کم‌سابقه خود قرار داد.

چه ارتباطی بین گروه ترکستان با آنکارا وجود دارد؟

هرچند هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته ولی دولت سوریه، حزب اسلامی ترکستان و همچنین تیپ مهاجرین (کتیبه‌المهاجرین) را متهم ردیف اول حمله تروریستی روز پنج‌شنبه می‌داند. اینها تنها گروه‌های تروریستی هستند که به تازگی از طریق فرانسه، فناوری پهپادی دریافت کرده‌اند. اطلاعاتی که شبکه المیادین به آن‌ها دست یافته نشان می‌دهد یک پهپاد از مناطق تحت کنترل حزب ترکستان قبل از مورد هدف قرار گرفتن دانشکده نظامی در حمص پرتاب شده است. حزب اسلامی ترکستان، یک گروه عمدتاً اسلام‌گرای افراطی «اویغور» مرتبط با القاعده است که تندرو‌های اویغور در غرب چین آن را تأسیس کرده و در سوریه فعال هستند. منطقه اصلی حضور نیرو‌های حزب اسلامی ترکستان شمال استان لاذقیه و مناطق غربی استان ادلب است. در کنار روسیه و پاکستان که حزب ترکستان شرقی را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند، دولت ترکیه نیز آن‌ها را تروریستی اعلام کرده است  ولی شمار زیادی از اعضای ترکستان شرقی در ترکیه زندگی می‌کنند و گزارش‌های غیر رسمی، حاکی از حمایت غیرعلنی دولت ترکیه از آن‌ها است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه در مهرماه ۱۳۹۷، گزارش داده بود ورود تروریست‌های ترکستانی به خاک سوریه که شامل اتباع شمال چین (ایغورها) است با هماهنگی و پشتیبانی دستگاه اطلاعاتی و نیرو‌های نظامی ترکیه انجام شد. فروردین‌ماه ۱۴۰۰، چین از دولت ترکیه خواست عبدالقدیر یاپوکان، مظنون به عضویت در گروه ترکستان شرقی را که در ترکیه بود، به پکن تحویل دهد که آنکارا از این کار امتناع ورزید.
 
واکنش ایران به این حمله تروریستی

در اولین واکنش‌ها به این حمله، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، حادثه تروریستی در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص را بشدت محکوم کرد. ناصر کنعانی مسئولیت این رخداد غم‌انگیز را متوجه حامیان خارجی گروه‌های تروریستی دانست و از نهادهای مسئول بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به مسؤلیت خود در این زمینه عمل کنند.

سیدابراهیم رئیسی نیز در پیامی با تسلیت وقوع حادثه تروریستی به رئیس جمهور، دولت، ارتش و ملت سوریه، تصریح کرد: «این اقدام مجرمانه نشان داد که مخالفان امنیت، ثبات و توسعه در منطقه، همچنان به رویکرد تروریستی و وحشیانه خود ادامه می‌دهند که ملت مظلوم سوریه در طول سالیان گذشته از آن رنج برده است.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در تماس تلفنی با فیصل مقداد، همتای سوری خود، ضمن محکومیت قوی حادثه تروریستی در سوریه که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از افراد نظامی و غیر نظامی سوری انجامید، این حادثه را به رئیس جمهور، دولت، ارتش و ملت سوریه تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد. طرفین در این گفت‌وگو بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه قاطع و مؤثر با پدیده شوم تروریسم، تأکید کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی به همتای سوری خود شهادت ده‌ها نفر از افراد نظامی و غیرنظامی این کشور در حمله تروریستی به مراسم فارغ‌التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص را تسلیت گفت. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور، این جنایت بزرگ را محکوم کرد.

واکنش‌های جهانی

افزون بر پیام‌های تسلیت مقامات جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز نسبت به این حمله تروریستی واکنش نشان دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیام تسلیتی را برای بشار اسد، همتای سوری خود فرستاد. وزیر خارجه ونزوئلا نیز این حمله تروریستی را بشدت محکوم و ابراز امیدواری کرد که صلح کامل فوراً به تمام مناطق سوریه بازگردد. وزارت خارجه یمن در صنعا هم حمله تروریستی به مراسم فارغ‌التحصیلی افسران دانشکده نظامی حمص را محکوم و بر موضع ثابت یمن در مخالفت با تروریسم تأکید کرد. در پیامی جداگانه، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز این حمله جنایتکارانه توسط گروه‌های تکفیری تحت حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد تنها کسانی که از این حملات جنایتکارانه سود می‌برند امریکا و اسرائیل هستند که جنگ ظالمانه‌ای را علیه سوریه به راه انداخته‌اند. امارات نیز حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص را بشدت محکوم کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به ملت و دولت و رهبری سوریه به دلیل حمله تروریستی حمص تسلیت گفت و دفتر‌هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز ضمن تسلیت به دولت و ملت سوریه تأکید کرد: «حمله تروریستی حمص نشان می‌دهد که خطر تروریسم به خاطر حامیان بین‌المللی آن همچنان در منطقه وجود دارد.»
 حملات ارتش سوریه به پایگاه‌های تروریست‌ها

از سوی دیگر، ارتش سوریه حملاتی را به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در استان ادلب ترتیب داد که این حملات در واکنش به حمله تروریستی به دانشکده جنگی در حمص انجام شد. یک منبع میدانی تصریح کرد که ارتش سوریه با حملات شدید علیه پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در روستاها و مناطق آریحا، اطراف شهر ادلب، اطراف بنش، محمبل، مجدلیا، معرزاف، الموزره، احسم، آفس، النیرب، سان، الباره، الرویحه، سرجه، دیرسنبل، کنصفره، الحمبوشیه، معربلیت، قمیناس، بینین، جبل الاربعین و جنوب و شرق ادلب، پاسخ به این حمله تروریستی را انجام داد.

امیر فاطمی 

ارسال نظرات